Ce este Meditatia?

MeditatiaLa fel ca exercițiul fizic pentru corp, meditatia este exercițiu mental pentru minte și spirit. Creând o zonă tampon între tine și stresul vieții, meditația este o oază de liniște. De mii de ani, oameni din toată lumea – de la yoghinii din India antică și până la călugării creștini din Europa mediavală – s-au bucurat de puterea meditației: primii sub forma contemplării unui obiect real sau imaginar, iar ceilalți prin rugăciune. Meditatia te face mai sănătos, mai calm, mai imun la stres dar, mai ales, te umple de bucurie.

Ce este meditatia?

Dar ce este totuși meditatia? Să spunem că meditatia înseamnă pentru fiecare altceva și asta în funcție de ce este fiecare, din ce cultură provine, ce învață și pe ce tradiție se bazează meditatia sa. Spre exemplu, rugăciunea este o formă de meditatie, dar nu și singura. Există multe tipuri de meditatie în funcție de școala care o promovează, astfel:

  • Meditatia prin respiratie;
  • Mantra sau meditatia prin sunet;
  • Meditatia prin mișcare: QiGong, ThaiChi sau Hatha Yoga;
  • Meditatia budistă clasică Zen;
  • Meditația sub forma atenției conștiente;
  • Vizualizarea creativă;
  • Rugăciunea;

Toate aceste forme de meditatie au un punct comun și anume ne învață cum să ”nu gândim”, adică cum să încetinim și să relaxăm procesul mental. Toate tehnicile de meditatie folosesc concentrarea atenției către obiectul meditației astfel încât gândurile să nu mai fie împrăștiate și lipsite de direcție, ci concentrate la un singur: sunet, obiect sau gând. Nu e ușor să te oprești din gândire, dar concentrarea asupra unui singur obiect, sunet, imagine sau gând te ajută la îndepărtarea gândurilor nedorite.

Când este bine să meditezi și când nu?

Meditatia te poate face să te simți mai bine când nu ești în apele tale, dar dacă te simți deprimat, supărat sau negativist, meditatia nu este recomandată. În acest caz este mult mai bine să practici exerciții fizice, să faci mișcare, să te plimbi sau să faci orice altceva îți face plăcere. Meditatia este eficientă și trebuie practicată atunci când ești într-o stare de spirit pozitivă, atunci când te simți bine și când gândești pozitiv. În caz contrar, începe cu o plimbare sau o alergare ușoară și abia apoi meditează.

Amintește-ți zicala ”Ești deprimat? Fă mișcare! Te simți bine? Atunci meditează!”. Nu uita că meditatia începută în perioadele bune și practicată constant, te va ajuta în perioadele proaste.

Care sunt beneficiile meditatiei?

Un prim beneficiu al meditatiei este acela că te va ajuta să-ți schimbi gândirea. Atunci când meditezi, respectiv atunci când trăiești chiar și pentru o scurtă perioadă de timp într-o deplină conștiință, vei începe să vezi lucrurile dintr-o altă perspectivă. Vei începe să conștientizezi faptul că lucrurile mărunte care-ți conduceau viață (ce cred vecinii, prietenii, familia sau oricine altcineva despre noua ta relație, despre mașina pe care o conduci, despre job-ul pe care-l ai sau despre orice alte lucruri de acest gen) ți se vor părea dintr-o dată lipsite de importanță și nu te vor mai afecta.

Cum reușește meditatia să realizeze această schimbare de perspectivă în gândirea ta? Foarte simplu: învățându-ți mintea să se detașeze! Deci, un beneficiu important al meditației este acela că te va ajuta să te detașezi de anumite lucruri neesențiale, dar care te afectează.

Un alt beneficiu important al meditatiei este acela că diminuează considerabil stresul. Dar nu numai stresul. Prin starea de relaxare pe care o induce în corp, meditatia afectează direct starea de sănătate a organismului nostru. Mai multe studii au demonstrat efectele benefice ale meditatiei printre care: niveluri mai scăzute ale colesterolului, niveluri scăzute ale tenisunii arteriale, mai puține boli de inimă, ameliorarea depresiei, creșterea încrederii în sine, niveluri scăzute ale hormonilor de stres în sânge. Meditatia te ajută să ai o minte mai calmă, mai liniștită, ce poate face față mai bine stresului.

Dar meditatia înseamnă mai mult decât reducerea stresului; ea poate funcționa și ca prevenție. Meditatia poate ajuta când există deja o boală sau o rană. Tehnicile de meditatie și de relaxare pot ameliora anumite aspecte ale bolilor de inimă sau pot fi folosite cu succes pentru ameliorarea durerii. Meditatia poate, astfel, să ajute corpul să-și revină și să-și recâștige puterea de vindecare dar mai ales echilibrul.

Meditatia ne poate ajuta, de asemenea, să rezolvăm anumite probleme de natură psihică, fiind un bun instrument de psihanaliză. Meditatia este de fapt o fuziune între conștiența din timpul somnului și cea din timpul stării de veghe, cu alte cuvinte meditatia este un mod de a dormi stând treaz, iar acest lucru ne ajută să scoatem la iveală lucrurile ascunse în inconștient atunci când suntem conștienți. În acest fel, cu ajutorul meditației, putem pătrunde mai adânc în mintea noastră, descoperind conflictele interne, lucrurile ascunse din inconștientul nostru, putem desluși înțelesurile unor gânduri mai vechi.

Totodată, meditația ne ajută să comunicăm mai bine cu lumea exterioară extrasenzorială, prin intermediul subconștientului nostru. Astfel, putem deveni mai creativi, putem primi idei noi, mesaje noi, putem înțelege mai bine lumea.

Tehnici de meditatie

Majoritatea tehnicilor de meditatie sunt de fapt tehnici de concentrare. Concentrarea este procesul de focalizare continuă a atenției asupra a orice constituie obiectul concentrării, iar meditația apare atunci când devii absorbit de acel proces.

Primul pas spre meditatie este acela de a opri zgomotul enervant din mintea ta făcut de gândurile haotice și de multe ori fără sens care îți țin ocupată mintea. De fapt, trebuie să-ți oprești pentru câteva minute vocea interioară. Acest lucru se poate face prin non-cooperarea cu ea. Trebuie doar să observi acele gânduri, să le privești și să nu le dezvolți, să nu te oprești asupra lor; în acest caz ele vin și pleacă. Nu le lăsa să te prindă. Uită-te la ele ca și cum ar fi ale altcuiva; lasă-le să treacă pe lângă tine fără să le comentezi; doar observă-le.

Al doilea pas către meditatie este detașarea; acest pas implică întreruperea pentru o perioadă de timp a simțurilor, adică a percepției senzoriale. Nu este ușor să te concentrezi către interior și este cu atât mai greu atunci când ai toate simțurile active, într-un mediu exterior care îți solicită simțurile. De aceea meditatia trebuie practicată într-un mediu în care simțurile sunt solicitate cât mai puțin, respectiv în mijlocul naturii, într-o zonă mai retrasă sau într-o cameră liniștită. Dar chiar și așa simțurile îți mai pot distrage atenția: poți simți o mâncărime pe corp, o durere într-o anumită zonă, un junghi, senzația de foame, de sete sau chiar un zgomot de afară. din acest motiv trebuie să încerci să te detașezi complet de lumea exterioară și să te focalizezi cât mai mult în interiorul tău și pe obiectul meditației.

Obiectul meditației poate fi un obiect, o imagine, sau chiar flacăra unei lumânări. Trebuie să încerci să-ți focalizezi atenția cât mai mult timp asupra obiectului meditatiei, fără să te mai gândești la altceva. Este bine să începi câte 10 minute zilnic, apoi să crești treptat durata la 20 sau chiar 30 minute.

Rugăciunea este și ea o formă de meditație. Este bine să te străduiești ca în timpul rugăciunii să nu permiți altor gânduri să-ți tulbure mintea. Toată atenția trebuie focalizată pe rugăciune respectivă. Pentru asta, mai întâi trebuie să te relaxezi foarte bine, ceea ce înseamnă să-ți eliberezi mintea de alte gânduri dar și corpul și mușchii de tensiune. Câteva exerciții fizice înainte te-ar putea ajuta să-ți relaxezi corpul.

Dar foarte important pentru o meditatie reușită este și respirația. Respirația abdominală te va ajuta să te relaxezi și mai mult.

Altă tehnică de meditație este scrisul automat sau desenul automat. Poți scrie sau desena orice îți trece prin cap, chiar dacă aparent nu are nici un sens. Acest lucru însă te va face să-ți focalizezi atenția asupra scrisului sau a desenului și pentru o perioadă de timp vei opri gândurile nedorite.

Cristian,

 


 

Pentru înscriere la cursurile de dezvoltare personala ”Mind4You” completati formalul de mai jos!

Nume

Prenume

Varsta

Profesia

Adresa de email

Telefon

Ati mai participat la alte cursuri de dezvoltare personala (Da/Nu)

Care sunt ultimile studii pe care le-ati absolvit:
LiceuFacultatePostuniversitareDoctorale

 

Views – 4898

2 Comments

  1. Comentariu de Mihaela:

    Puteti recomanda un exercitiu de meditatie, ca incepator?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *