Cum apare mânia și cum o controlăm!

Cum apare mânia și cum o controlăm

Ce este mânia și cum o controlăm?

Referitor la mânie, Benjamin Franklin spunea foarte înțelept: ”Mânia nu apare niciodată fără motiv, dar rareori apare pentru unul care să merite”. Dintre toate proastele dispoziții de care oamenii vor să scape, mânia pare a fi cea mai intransigentă, întrucât este dispoziția pe care oamenii reușesc cel mai greu să o controleze. Întra-devăr, mâia este cea mai seducătoare atunci când este vorba de emoții negative; acel monolog interior de a-ți da singur dreptate pe care îl propagă, umple mintea cu argumente dintre cele mai convingătoare pentru a-ți vărsa furia.

 

Spre deosebire de tristețe, mânia dă energie, chiar o stare de euforie. Cursul gândurilor negative (mânioase) care adună furia este în mod potențial cheia uneia dintre cele mai eficiente căi de a găsi o supapă împotriva mâniei: subminarea de la bun început a convingerilor care alimentează mânia. Cu cât ne frământăm mai mult în legătură cu lucrul care ne-a înfuriat, cu atât găsim motive mai întemeiate și justificări pentru faptul că ne-am mâniat. Dacă ne concentrăm prea mult asupra unui lucru care ne-a mâniat îi dăm apă la moară. În schimb dacă încercăm să privim lucrurile și din altă perspectivă, atunci totul se calmează.

Cea mai importantă metodă contra mâniei este să regândim în mod pozitiv situația care ne-a produs mânia. Conform unor cercetători, mânia este declanșată, în toate cazurile, de senzația de a fi pus în primejdie. Această senzație nu se referă doar la situația unei primejdii de natură fizică, ci și cu alte ocazii mult mai des întâlnite cum ar fi cel al unei amenințări simbolice a respectului de sine sau a demnității personale: atunci când cineva este este tratat nedrept sau grosolan, fiind insultat sau ridiculizat ori frustrat în urmărirea unui scop important. Aceste situații duc la declanșarea sistemului limbic al creierului, care degajă niște substanțe, ce produc o energie suplimentară cu rol de a pregăti corpul fizic pentru reacția de ”luptă sau fugă”.. Acest val de energie durează aproximativ 2 minute, timp în care corpul se pregătește pentru o bătaie zdravănă sau o fugă rapidă, în funcție de felul în care creierul emoțional hotărăște să acționeze.

Studiile au demonstrat faptul că ”mânia se clădește tot pe mânie”, ceea ce înseamnă că atunci când corpul se află deja într-o stare de tensiune și un anume eveniment declanșează o deturnare emoțională, emoția care apare ulterior, fie că este vorba de neliniște, fie că este vorba de mânie, este extrem de intensă. În această înșiruire, fiecare gând succesiv care provoacă mânia devine minidecșanșator pentru următorul val de mânia, iar fiecare nou val sporește ceea ce a existat deja. Astfel, ”mânia se clădește pe mânie”, creierul emoțional se încinge iar mânia netemperată de rațiune se transformă ușor în violență. În acel moment, oamenii devin neiertători și nu mai gândesc rațional, iar gândurile lor se concentrează asupra răzbunării și ripostei, utitând de eventualele consecințe. Această stare de excitare extremă este definită de Zilmann ca fiind o: ”iluzie a puterii și a invulnerabilității ce poate inspira și facilita o agresiune, astfel încât persoana furioasă își pirede controlul rațional având o reacție dintre cele mai primitive”.

 

 

Cum controlăm mânia?

Există două căi principale de intervenție asupra mâniei. Una dintre modalitățile pentru temperarea mâniei este aceea de a lua sub control gândurile care declanșează valurile de mmânie, însă în acest caz contează foarte mult momentul; cu cât mai repede se intervine cu atât mai bine pentru eficiența estompării mâniei. Mânia poate fi complet întreruptă dacă informația de liniște sosește înainte ca mânia propriu-zisă să acționeze.

O altă modalitate de a potoli mânia este ”calmarea”. Aceasta funcționează destul de bine dar doar la nivelurile de mânie moderată; la niveluri ridicate ale mâniei, calmarea nu mai este eficientă, întrucât apare așa numita ”incapacitate cognitică”, adică acea starea în care oamenii nu mai sunt în stare să gândească rațional.

Una dintre strategiile cele mai eficinete pe care oamenii le folosesc pentru a-și potoli mânia este de a rămâne singuri. Este bine ca atunci când ești mânios să faci în așa fel încât să rămâi singur până te liniștești. Însp nu este sufient să rămâi singur atât timp cât șirul gândurilor care au dus la mânie vor continua și prin urmare este necesar să întrerupem acest șir de gânduri și să ne gândim la altceva.

Pentru a ilustra într-un mod simbolic ”conștientizarea stării de mânie” voi prezenta o povestioară japoneză:

Un războinic samurai l-a provocat pe un maestru Zen să-i explice ce înseamnă ”rai” și ”iad”.

Călugărul însă i-a răspuns cu dispreț: ”Ești un fraier, nu are rost să-mi pierd vremea cu unul ca tine!”. Simțindu-se ofensat, samuraiul s-a înfuriat cumplit, a scos sabia din teacă și a țipat la călugăr: ”Te-aș putea ucide pentru obrăznicia asta”.

Acesta este iadul”, a răspuns calm călugărul. Uluit să constate realitatea în spusele maestrului care își îndreptase atenția asupra mâniei ce-l cuprinsese, samuraiul s-a liniștit, și-a băgat sabia în teacă, a făcut o plecăciune și i-a mulțumit călugărului că l-a luminat.

Iar acesta este raiul”, a spus călugărul. Conștientizarea bruscă de către samurai a stării agitate în care se afla ilustrează diferența covârșitoare între a fi cuprins de un sentiment și a deveni conștient că poți fi înghițit de el.

Cristian

 


 

Pentru înscriere la cursurile de dezvoltare personala ”Mind4You” completati formalul de mai jos!

Nume

Prenume

Varsta

Profesia

Adresa de email

Telefon

Ati mai participat la alte cursuri de dezvoltare personala (Da/Nu)

Care sunt ultimile studii pe care le-ati absolvit:
LiceuFacultatePostuniversitareDoctorale

Views – 3056

Un comentariu

  1. Comentariu de Dragoe Corina:

    Imi plac foarte mult articolele dumneavoastra. Sunt foarte reale, foarte potrivite si, mai ales sfaturile, sunt cu adevarat demne de urmat. Multe multumiri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *