Ce este anxietatea? Cum putem trata anxietatea cu ajutorul subconstientului?

anxietatea_subconstientÎn articolul de azi voi vorbi despre anxietate și voi prezenta câteva modalități de a scăpa de acest sentiment neplăcut. Anxietatea este o stare tot mai des întâlnită la omul modern, care, în principal din cauza stresului, ajunge să devină anxios trăind sentimente și stări precum: neliniște în majoritatea timpului, trăind mereu în trecut, afectat de stres, având probleme sexuale, îngrijorat în privința slujbei, dominat de temeri și neliniște, lipsit de scopuri și de direcție în viață, dorind să fugă de toate, fără o părere bună despre sine, adesea lipsit de chef, secătuit de energie, stăpânit de fobii, de obsesii, de sentimente de vinovăție, asaltat de atacuri de panică, având deseori insomnii. Acestea sunt câteva din sentimentele și stările pe care le trăiesc persoanele anxioase.

 

Ce este anxietatea?

 Anxietatea este un sentiment chinuitor de neliniște, tulburare sau spaimă, ca reacție fizică și/sau emoțională față de un eveniment real, imaginar, sau anticipat, care poate sau nu să aibă loc.

Un anumit nivel de anxietate ușoară, nerealistă și irațională se regăsește la majoritatea oamenilor și constituie o parte a personalității umane. Anxietatea este firească într-o anume măsură întrucât, face parte din reacția de apărare a organismului nostru față de anumite pericole iminente; astfel, subconștientul nostru ne avertizează despre existența unor pericole iminente, atenționând conștientul despre acest lucru, iar în aceste momente putem simți o ușoară stare de anxietate (neliniște).

De cele mai multe ori, însă, anxietatea are cauze nereale, imaginare sau pleacă de la cauze raționale dar este mult amplificată până ce devine patologică. Oamenii anxioși sunt mereu încordați, așteptând să li se întâmple ceva neplăcut, dar fără să știe exact ce anume.

 

 

Cele trei planuri ale anxietății

Anxietatea se manifestă pe trei planuri și anume: minte, corp și emoții, respectiv în plan fiziologic, cognitiv și psihologic. Cu cât anxietatea este mai severă, cu atât cele trei planuri vor fi mai afectate. Iată cum afectează anxietatea cele trei planuri menționate mai sus:

  1. În plan fiziologic (Corp) anxietatea se manifestă prin următoarele stări: noduri în stomac, dureri în piept sau alte indispoziții, amețeală, stare de nesiguranță, leșin, delir, uscăciunea gurii, oboseală permanentă, senzații de căldură sau frisoane, palpitații ale inimii, hiperventilație, tensiuni, crampe musculare, greață, furnicături mai ales ale extremităților etc.
  2. În plan cognitiv (Mental) anxietatea este resemțită prin următoarele gânduri care ne invadează mintea: ”nu pot face asta”, ”dacă mă fac de râs?”, ”se uită oamenii la mine”, ”aș putea leșina”, ”nu pot respira”, ”o să mor”, ”înnebunesc”, ”mă simt foarte confuz”, ”nu mă va ajuta nimeni”, ”nu pot ieși de aici”, ”dacă se va întâmpla ceva rău” etc.
  3. În plan psihologic (emoțional) vom întâlni următoarele tipuri de emoții: mânie, deprimare, griji exagerate, teama de moarte, teama de a înnebuni și/sau de a face ceva necontrolat, sentimentul de a fi criticat de alții, teama de izolare, de singurătate, de panică, de respingere etc.

 

Cum scapam de anxietate?

Abordarea anxietății înseamnă, de fapt, preluarea controlului propriei vieți. În cele ce urmează voi prezenta câteva modalități concrete prin care putem scăpa de anxietate:

  1. Găsiți câte un aspect pozitiv în fiecare experiență pe care o trăiți. Indiferent dacă experiența trăită vă mulțumește ori nu, încercați să vedeți partea plină a paharului. Orice experiență trăită nu este nici bună dar nici rea, ci noi o interpretăm într-un anume fel prin gândirea noastră. De aceea este foarte important ca în orice experiență trăită să găsim câte un aspect pozitiv.
  2. Folosiți-vă imaginația pentru a crea un scenariu preferat. Încercați cât de des puteți să folosiți tehnica ”vizualizării” pentru a vă planifica chiar voi experiențele pe care doriți să le trăiți. Nu uitați că ceea ce gândiți azi mai devreme sau mai târziu veți trăi sub formă de experiențe în viața reală. Folosiți-vă în acest scop de subconștientul vostru încercând să-l dinamizați, imaginându-vă scenariile pe care doriți să le trăiți, imaginându-vă așa cum vă doriți să fiți/deveniți. Imaginați-vă, mai ales faptul că vă aflați mereu într-o situație relaxantă, lipsită de griji și de orice tensiuni. Chiar dacă realitatea în care vă aflați este diferită, incercați să vă imaginați așa cum vă doriți să fiți sau ceea ce vreți să trăiți (nu vă costă nimic!), însă veți constata cu uimire rezultatele!
  3. Reduceți la minim cauzele care stau la baza anxietății dvs. Fie că este vorba de o amenințare reală sau doar de gânduri imaginare, obsesive, trebuie neapărat să luați decizia conștientă de a stopa acele gânduri tulburătoare, pur și simplu ignorându-le. Dacă nu veți reuși singuri acest lucru, atunci aveți nevoie de consiliere psihologică, dar sub nici o formă nu faceți concesie, pe termen lung, gândurilor care vă tulbură. Cu cât încercați să le stopați la timp cu atât anxietatea va dispărea mai repede. Sub nici o formă să nu vă luptați cu gândurile care vă tulbură, întrucât lupta cu ele înseamnă tocmai acceptarea și perpetuarea lor; soluția nu este lupta, ci ignorarea și înlocuirea lor cu gânduri pozitive (dorite).
  4. Învățați să nu vă irosiți energia mentală întrucât unul din factorii importanți care pot menține sau provoca anxietatea este oboseala. Energia mentală nu este nici ea un sac fără fund. Orice activitate cerebrală presupune un consum de enrgie iar dacă nu ne acordăm suficient de mult timp pentru odihnă, atunci nu vom mai funcționa eficient. Mulți oameni își trăiesc viața într-o stare de încordare permanentă, ca un elastic sau ca un arc de ceas întors de prea multe ori. Un astfel de coportament favorizează alimentația necorespunzătoare (citește si articolul: Învață să te alimentezi corect), insomniile și relații sociale nearmonioase (citește si articolul: Relațiile sociale). Atunci când suntem într-o situația dificilă, în special, generată de lipsa de odihnă, suntem și mai expuși atacurilor de anxietate.
  5. Învățați să respirați corect. Respirația corectă, abdominală este foarte importantă în controlul anxietății și mai ales pentru prevenirea și tratarea atacurilor de panică. În acest sens vă recomand să citiți și articolul despre Respirația Abdominală.

 

Cristian

 


 

 

Pentru înscriere la cursurile de dezvoltare personala ”Mind4You” completati formalul de mai jos!

Nume

Prenume

Varsta

Profesia

Adresa de email

Telefon

Ati mai participat la alte cursuri de dezvoltare personala (Da/Nu)

Care sunt ultimile studii pe care le-ati absolvit:
LiceuFacultatePostuniversitareDoctorale

 


 

Articole recomandate:

Views – 5811

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *